Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2016

RIP Ουμπέρτο Έκο RIP Big Ang

#umbertoeco #BigAng



Πέθανε ο Umberto Eco που με έμαθε να βλέπω και να καταλαβαίνω την ανάγκη μας για το παγκόσμιο χωριό τότε που τα έλεγε για την τηλεόραση με τα 'παράθυρα' και τα ξεφτιλίκια των Reality Stars μα περιέγραψε προφητικά το Fb.
Θα μου λείψουν τα άρθρα του.
Πέθανε κι η Big Ang― δεν την ξέρετε μα κι αυτή θα μου λείψει. Και δίχως τον Eco δε θα μου έλειπε γιατί δε θα είχα καταλάβει τη γοητεία της.

RIP και RIP
και πάω να ξαπλώσω.
Για προσέξτε να συγκρατηθείτε
να μην πεθάνει και κανένας άλλος σας ως το πρωί
γιατί πολύ το 'χουμε ρίξει στις αναχωρήσεις τελευταία και δεν αντέχεται.
________________________________________________
Πάνω: O Eco σπίτι του στο Μιλάνο με τα βιβλία του
Κάτω: Big Ang Raiola


Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2016

Παλιά βιβλία σε νέα ράφια




Δεύτερη μέρα περνάω τακτοποιώντας βιβλία. Χρειάστηκε να φέρω μια μεγάλη βιβλιοθήκη για να χωρέσει τα βιβλία του πατέρα μου τώρα που τελειώσαμε το ξεχώρισμα με τις αδελφές μου.


Καθένα τους και μια ιστορία. Άλλα έχουν σφραγίδα φυλακής από τον καιρό της Χούντας, άλλα αφιερώσεις κάθε είδους- τρυφερές, αστείες ή τυπικές με την καρτούλα στερεωμένη με συνδετήρα κι ένα 'τιμητικά' ή 'τιμής ένεκεν' πάνω απ' τη δυσανάγνωστη υπογραφή. Είναι και ένα κάποιου αυτοκατατροφικού που έστειλε μεν στο διευθυντή Θεάτρου το έργο του με ελπίδες αλλά έκαψε τις γέφυρες αφού δεν έκανε τον κόπο να γράψει το όνομα σωστά κι άφησε  ένα  «στον κύριο Δημήτριο Χρονόπουλο» για να γελάμε στους αιώνες..

Εδώ τρία που με συγκίνησαν:
Η Φαύστα (αριθμημένα τα 2000 αντίτυπα της πρώτης έκδοσης).
Αναγνωστάκης  1956, σε 650 αντίτυπα αυτοέκδοση (για σας που σνομπάρετε όσους αυτοεκδίδονται -μα δεν είναι του παρόντος να το συζητήσουμε).
Και η πασίγνωστη και αναγνωρισμένη Αμοργός του Γκάτσου, α΄έκδοση, Ίκαρος βέβαια, μα εγώ συγκινούμαι γιατί στοιχειοθέτης ήταν ο  κύριος Κοπάτος που τον θυμάμαι να φτιάχνει και τα δικά μου τυπογραφικά γράμμα-γράμμα και να στενοχωριέται όποτε ο στίχος είχε βγει μακρύς και θα κοβόταν σε δυό αράδες.
Στο όνομα της γυναίκας του ήταν η δουλειά και μου τα έφερνε και σπίτι τα τυπογραφικά δοκίμια με αγάπη κι ένα σεβασμό για το γράψιμο που δεν έχω συναντήσει ούτε σε αναγνώστες.

Ο προτελευταίος ήταν. Ήδη όταν έφτιαχνε τα δικά μου ήμουν από τους τελευταίους πελάτες, τα βιβλία έβγαιναν όφσετ, δεν συνέφεραν "τυπογραφικά' μα εκείνη η επιμελής φροντίδα γράμμα-γράμμα θα μου μείνει αξέχαστη.

Τα ξεσκονίζω, τα τακτοποιώ στα νέα τους ράφια κι αναρωτιέμαι άραγε πόσο θα μείνουν εδώ και σε πόσα χρόνια άλλα χέρια θα έρθουν να τα ξεχωρίζουν, ως δικά τους πλέον τα ανάκατα με τα δικά μου και με των παππούδων μου. 20; 30; Ή μήπως 5.. ή  μήνες ίσως;
_________________________________________________________

Εικόνες
Πάνω τα δικά μου βάρη, κάτω του κυρίου Kastell

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016

Για το Χασάν Χασάν, ένα μάρτυρα του Θεάτρου


«Εκείνος που θα πει αυτή την ιστορία
 θα κληρονομήσει τη γη του λόγου 
και θα αποκτήσει το κλειδί του νοήματος»
Mahmoud Darwish

Την ιστορία  που θα σας πω ξεκίνησε να τη λέει ένας νέος καλλιτέχνης μα δεν τον άφησαν να την τελειώσει. Δε χαίρομαι που έτυχε σ' εμένα να τη μάθω και να την πω στα ελληνικά μα κάποιος πρέπει να την πει κι ας έμεινε στη μεση.

Νότια από τη Δαμασκό είναι το Yarmouk, στρατόπεδο Παλαιστίνιων προσφύγων κι εκεί ζούσε ο Χασάν Χασάν, πρόσφυγας τρίτης γενιάς. Δυό πράγματα αγαπούσε ο Χασάν, το Θέατρο και την Ελευθερία. Κι όπως έψαχνε τρόπους να γλιτώσει απ' τη ζωή του στρατοπέδου ο Λόγος έμοιαζε με το κλειδί. Αλλά δεν ήταν.
Μελέτησε Θέατρο κι έδωσε εξετάσεις σε μια αυστηρή επιτροπή αλλά η νέα πατρίδα που τον φιλοξενούσε δεν τον δέχθηκε. Δεν παραιτήθηκε. Εξασκήθηκε στο stand up comedy, έπαιζε ασταμάτητα και μίλησε πολύ για όσα γνώριζε, όσα αγαπούσε κι όσα ονειρευόταν. «Δεν έχουμε κανάλια» είπε κι ούτε θέατρα και σχολές  είχαν στο στρατόπεδο, αλλά με μια μικρή ομάδα, έφτιαξαν το Reactionκανάλι στο youtube, και αυτό έγινε η φωνή τους, η φωνή των νέων εμιγκρέδων  της Παλαιστίνης.

«Για πάνω από δέκα χρόνια βροχή και ήλιος πέφτουν στην τσίγκινη σκεπή στο μικρό μου δωμάτιο και μου λένε ιστορίες για μένα» λέει στο ντοκιμαντέρ του 'Top Floor'.  Μιλάει για την εφηβεία και τη μικρή επανάσταση που βράζει σε κάθε οικογένεια του στρατοπέδου όταν κάθε έφηβος ζητά δικό του δωμάτιο και καταλήγει, μας λέει ο Χασάν, στο αυθαίρετο, το παράνομο κατασκεύσμα στην ταράτσα. Εκεί, σ' αυτό το δωμάτιο με την τσίγκινη οροφή που γίνεται μια αλληγορία πατρίδας, ο Χασάν ζει τον πρώτο έρωτα κι ανακαλύπτει Θέατρο και Σινεμά και  χαμένους συγγραφείς που προπορεύτηκαν.
Άλλο μικρό ντοκιμαντέρ του καναλιού Reaction είναι τα 'Πρόσωπα του Yarmouk', μια ιστορία του στρατοπέδου μέσα απ' τα πρόσωπα και τις χαμένες τους ελπίδες.
Αυτά πρόλαβε κι έκανε ο Χασάν.
Σαν το ρόλο που έπαιξε στο 'Μόνο 7 λεπτά', το έργο του Παλαιστίνιου Motawali Abo Naser που μιλά για εκείνους που έφτασαν στη Συρία το 1948 με τις περίεργες προφορές τους και κλεισμένοι σε στρατόπεδα δεν κατάφεραν να ενσωματωθούν μόνο έμειναν Άλλοι, ξένοι. Γιατί από τα κωμικά του video δεν έλειπαν η Πολιτική κι οι ιστορίες που δεν έχουν ειπωθεί, ιστορίες των στρατοπέδων.


Όμως με την ελίτ της νέας πατρίδας (κι ας ήταν πια τρίτης γενιάς) o Χασάν Χασάν ήξερε ότι δεν είχε ελπίδα και μια μέρα πήρε τη γυναίκα του και δραπέτευσε από το στρατόπεδο.
14 τομείς έχει η Ασφάλεια του 'Ασσαντ κι ένας από αυτούς (ο τομέας 'στρατιωτικών πληροφοριών') τον συνέλαβε. Ευτυχώς άφησαν τη γυναίκα του, εκείνη που πονά απ' όλους πιο πολύ για την ιστορία που σας λέω. Ήταν  2013. Μήνες μετά ο πατέρας του δέχθηκε ένα τηλέφωνο. Του είπαν πως ο γιος του δε ζούσε πια, είχε υποκύψει στα βασανιστήρια δυό μήνες πριν.

Ποιος θα νοιαστεί για έναν ηθοποιό χωρίς πατρίδα; Ποιος θα νοιαστεί για ένα πληγωμένο κωμικό; Ποιος θα νοιαστεί για ένα νέο που πόθησε την ελευθερία κι όσα για μας είναι αυτονόητα και πέθανε από βασανιστήρια στις φυλακές του 'Ασσαντ επειδή έγκλημά του ήταν που ήθελε να ζει και να δημιουργεί ελεύθερος;
Ο φίλος του απ' τον οποίο έχω την ιστορία μετράει τους νεκρούς και λέει «Ονειρευόμαστε την Παλαιστίνη αλλά δε θέλω να γυρίσω μόνος».

_________________

Ευχαριστώ τον  SALIM SALAMAH που μου έμαθε το Χασάν Χασάν. Σας δίνω  φωτογραφίες και συνδέσμους του καναλιού που συνεχίζει με πολλή επιτυχία και, τώρα που στο στρατόπεδο Yarmouk έχουν υποφέρει φρικτά από πολιορκία στον πόλεμο, σας δίνω κι ένα ταινιάκι του Al Jazeera που λέει και λίγα για το παρελθόν.  
Μα πρώτο πρόσθεσα και συστήνω, για μας που δεν ξέρουμε αραβικά, το βουβό  Sweat (Ιδρώτας) που σε 4 λεπτά εξηγεί γιατί παίρνει ο άνθρωπος μια βαλίτσα και βουτά στις θάλασσες να δραπετεύσει.

Ο Hasan Hasan













To Κανάλι Reaction 

وجوه المخيم Camp faces




To Κανάλι στο youtube:  Reaction  https://www.youtube.com/user/reaction997?feature=watch
H Σελίδα του καναλιούReaction στο Facebook:   
https://www.facebook.com/reaction007

______________________________________________

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

Κι έτσι έχασα άλλη μια ευκαιρία!


Με πλησίασε μια κυρία για να εμφανιστώ στην εκπομπή της. Κι όπως πάντα και επειδή άλλα με καίνε εμένα και επειδή θεωρώ άχρηστο να βλέπει το κοινό το δημιουργό αντί το έργο, είπα πως θα χαρώ μια και θέλω να πω κάποια πράγματα για τη χρήση ηρωίνης και υποκαταστάτων στην Ελλάδα μιά και είμαι πρώην χρήστρια και  και μπλα μπλα μπλα..
Πάγωσε λίγο, με κοίταξε καλά με άλλα μάτια και ρώτησε:
―Και σας άφησαν και γλιτώσατε;

Όταν της είπα ότι κανείς δεν κρατά κανένα δεμένο κι ο μόνος που δε μας αφήνει να 'γλιτώσουμε' είναι ο εαυτός μας κι ο εθισμός κι η απόλαυση που δίνει η πρέζα, καταλαβαίνετε πως έχασα την πρόσκληση.

Βλέπετε είναι δυνατά τα στερεότυπα κι είναι σχεδόν 100 ετών πλέον η προπαγάνδα περί 'μάστιγας' του 'εσωτερικού εχθρού' που καταστρέφει 'τα παιδιά μας' (ανεξαρτήτως ηλικίας) . Οι άνθρωποι δε θέλουν να ακούσουν άλλα, εκείνο το θεαματικό με συμμορίες που λιμαίνονται τη νεολαία (ανεξαρτήτως ηλικίας είπαμε) είναι δυνατό και ριζωμένο βαθιά κι ο μόνος τρόπος να εμφανίσουν χρήστες είναι να παρουσιαστούν σα θύματα ―όχι του εαυτού τους όμως, αλλά μιας άτιμης σκληρής κοινωνίας.


Όσο για μένα, αν θέλετε να μάθετε τι έγινε, έχασα άλλη μια ευκαιρία να παρουσιαστώ σε ένα κοινό που δε διαβάζει και δεν αγοράζει βιβλία.

Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2016

Της Οσίας Μαρίνου - Περί Τρανς Αγίων και βοήθειά μας



Δεν είναι μόνο η Πάπισσα Ιωάννα, πασίγνωστη κι από το σπουδαίο βιβλίο του Εμμανουήλ Ροΐδη που δεν έχει πάψει να διαβάζεται παγκοσμίως και που του κόστισε τον αφορισμό.
Η Ιωάννα που έγινε πάπας αλλά είχε την ατυχία να γεννήσει δημοσίως την ώρα επίσημης τελετής είναι η η πιο φημισμένη μα δεν είναι η μόνη.
Κάθε 12/2 γιορτάζει η Μαρίνος που μάλιστα ανέλαβε και ως πατέρας το παιδί της κοπέλας την οποία κατηγορήθηκε ότι διακόρευσε.
Ιδού για τη Μαρίνο με λίστα άλλων γυναικών που (λες και δεν είχε γυναικεία μοναστήρια) με την πρόφαση πως θα υπηρετούσαν τον Κύριο έγιναν κύριοι οι ίδιες: 


Κάθε 12/02, η ορθόδοξη Εκκλησία εορτάζει (μαζί με άλλους) την Οσία Μαρία/Μαρίνο.
Προτάσσω να ονομασθεί και σαν ο πρώτος αναγνωρισμένος τρανς άνδρας της ορθόδοξης χριστιανικής ιστορίας διότι το συναξάρι μας λέγει: 
"Στολὴ Μαρῖνον μαρτυρεῖ τὴν Μαρίαν,
Ταφὴ Μαρίαν δεικνύει τὸν Μαρῖνον."
Ας δούμε την ιστορία του μετονομασθέντα Μαρίνου
Η Οσία Μαρία η μετονομασθείς Μαρίνος,αντιπροσωπεύει το πιο διαδεδομένο παράδειγμα του "ιερού θρύλου" της γυναίκας που αφιερώνεται στη μοναστική άσκηση κάτω από μια ανδρική μεταμφίεση και που μνημονεύεται στο Συναξάρι της Κωνσταντινουπόλεως, αλλά θεωρούν ότι έζησε τον 5ο αιώνα μ.Χ., με βάση ουσιαστικά τη Μαρωνιτική παράδοση που τοποθετεί τον τόπο ασκήσεώς της/του στη σπηλιά Qanubin, στην πεδιάδα της Qadisa στο βόρειο Λίβανο, και άλλοι τον 7ο αιώνα μ.Χ. και σε Αιγυπτιακή περιοχή.
Οι Συναξαριστές διηγούνται ότι η Οσία Μαρία η μετονομασθείς Μαρίνος, επιθυμώντας την μοναστική ζωή, μεταμφιέσθηκε σε άνδρα και κατέφυγε σε μοναστήρι. Όταν κάποτε ο γέροντας Μαρίνος κατέλυσε, με άλλους μοναχούς, σε πανδοχείο, τον κατηγόρησαν ότι διέφθειρε την κόρη του ξενοδόχου, η οποία όμως είχε διαφθαρεί από έναν στρατιώτη. Η Αγία όχι μόνο υπέμεινε το όνειδος, τις προσβολές και τις διώξεις με σιωπή και υπομονή, αλλά και το παιδί που γεννήθηκε το δέχθηκε ως δικό του και το διέτρεφε έξω από τη μονή επί τριετία, αφού οι μοναχοί τον έβγαλαν έξω της μονής ως αμαρτωλό. Όταν, μετά την οσιακή κοίμησή του, φανερώθηκε ότι ήταν γυναίκα, οι μοναχοί που πριν λίγο τον αποκαλούσαν άθλιο και αμαρτωλό, την μακάρισαν για την αρετή και την πνευματική της ανδρεία και την θεώρησαν Οσία..._________________



Στολὴ Μαρῖνον μαρτυρεῖ τὴν Μαρίαν,
Ταφὴ Μαρίαν δεικνύει τὸν Μαρῖνον.
Βιογραφία
Η Οσία Μαρία που αντιπροσωπεύει ίσως το πιο διαδεδομένο παράδειγμα του «ιερού θρύλου» της γυναίκας που αφιερώνεται στη μοναστική άσκηση κάτω από μια ανδρική μεταμφίεση και που μνημονεύεται στο Συναξάρι της Κωνσταντινουπόλεως, αλλά θεωρούν ότι έζησε τον 5ο αιώνα μ.Χ., με βάση ουσιαστικά τη Μαρωνιτική παράδοση που τοποθετεί τον τόπο ασκήσεώς της στη σπηλιά Qanubin, στην πεδιάδα της Qadisa στο βόρειο Λίβανο, και άλλοι τον 7ο αιώνα μ.Χ. και σε Αιγυπτιακή περιοχή.

Οι Συναξαριστές διηγούνται ότι η Οσία, επιθυμώντας την μοναστική ζωή, μεταμφιέσθηκε σε άνδρα και κατέφυγε μετά του πατρός της Ευγενίου, που είχε μείνει χήρος, σε μοναστήρι. Όταν κάποτε η Αγία κατέλυσε, με άλλους μοναχούς, σε πανδοχείο, την κατηγόρησαν ότι διέφθειρε την κόρη του ξενοδόχου, η οποία όμως είχε διαφθαρεί από έναν στρατιώτη. Η Αγία όχι μόνο υπέμεινε το όνειδος, τις προσβολές και τις διώξεις με σιωπή και υπομονή, αλλά και το παιδί που γεννήθηκε το δέχθηκε ως δικό της και το διέτρεφε έξω από τη μονή επί τριετία, αφού οι μοναχοί την έβγαλαν έξω της μονής ως αμαρτωλή. Όταν, μετά την οσιακή κοίμησή της, φανερώθηκε ότι ήταν γυναίκα, οι μοναχοί που πριν λίγο την αποκαλούσαν αθλία, την μακάρισαν για την αρετή και την πνευματική της ανδρεία και την θεώρησαν Οσία.___________________

Τρανς με φωτοστέφανο 


του Νίκου Μελά

Τα ράσα σίγουρα δεν κάνουν τον παπά, ειδικά όταν κάτω από τα ράσα ενός Αγίου κρύβεται μια γυναίκα. Κανονική, όχι αποκριάτικη! Και αν νομίζετε ότι πρόκειται για υπερβολή ή ιεροσυλία, διαβάστε τους Βίους Αγιών και τα ξαναλέμε.
Δύσκολο να το πιστέψει κανείς, αλλά σκαλίζοντας την ιστορία άλλων εποχών συνειδητοποιεί ότι δεν ζούμε στην πιο φιλελεύθερη, χαλαρή και φωτισμένη εποχή όσον αφορά τη φυλετική ταυτότητα, τις κατηγορίες των φύλων, τους κοινωνικούς ρόλους.
Αν πάμε 15-16 αιώνες πίσω, τα πράγματα γίνονται πολύ ενδιαφέροντα. Τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες μερικές γυναίκες όχι μόνον πέρασαν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους ντυμένες και συμπεριφερόμενες ως άντρες, αλλά δοξάστηκαν από την Εκκλησία και «έλαβον στέφανον δόξης λαμπρόν»: το φωτοστέφανο της αγιοσύνης!
Αυτές οι ασυνήθιστες άγιες είχαν σχεδόν όλες ένα κοινό χαρακτηριστικό: μεταμφιέστηκαν σε άντρες για να μονάσουν γιατί είχαν δυσκολίες με τον κοινωνικό τους περίγυρο: είτε γιατί η οικογένειά τους ήθελε να τις παντρέψει παρά την θέληση των ίδιων (Αγία Ευφροσύνη, Αγία Απολλιναρία/Δωρόθεος), είτε γιατί κάποιος τις πίεζε να συνάψουν ερωτικές σχέσεις (ο Ιουστινιανός την Αγία Αναστασία την Πατρικία, να σε θέλει ο αυτοκράτορας και εσύ να κλωτσάς τη τύχη σου), άλλες γιατί ήθελαν να κρυφτούν από παλιούς τους «πελάτες» (Αγία Πελαγία/Πελάγιος, πρώην πόρνη). Υπάρχουν βέβαια και μερικές που ντύθηκαν άντρες χωρίς κανέναν προφανή λόγο (Αγία ¶ννα/Ευφημιανός, Αγία Ματρώνα/Βαβύλας, Αγία Θεοδώρα/Θεόδωρος Αλεξανδρείας). Δήλωναν ευνούχοι και ξεμπέρδευαν από τις άβολες ερωτήσεις για την ψιλή φωνή και το αγένειο πρόσωπο. Οι υπόλοιποι μοναχοί το κατάπιναν αμάσητο και με τη βοήθεια της Θείας Χάριτος που θόλωνε τα νερά και τα μυαλά τους, όλα πήγαιναν ρολόι.
¶λλες εποχές, άλλα ήθη. Μπορείτε να φανταστείτε τον μακαρίτη τον Χριστόδουλο (αυτόν με το περιβόητο "κουσούρι") ή τον νυν Πειραιώς Σεραφείμ (οι γκέι "ψυχασθενείς και ανισόρροποι") να είναι γυναίκες μεταμφιεσμένες σε άντρες; Όχι βέβαια!
Μήπως μπορείτε να φανταστείτε τους ανωτέρω ιεράρχες να γονατίζουν και να σταυροκοπιούνται μπροστά σε τρανς αγίες; Πάλι όχι βέβαια! Κι όμως, οι Βίοι Αγίων όμως, γραμμένοι σχεδόν χίλια πεντακόσια χρόνια πριν, είναι αδιάψευστοι μάρτυρες: οι τρανς αγίες υπήρξαν, ήταν πραγματικότητα και θαυματούργησαν – τουλάχιστον για όσους πιστεύουν στην ιερή παράδοση.
Εδώ όμως αρχίζει το μπέρδεμα: το Λευιτικό, ένα από τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης καταδικάζει απερίφραστα την παρενδυσία (να φοράει κανείς ρούχα του άλλου φύλου). Σε αυτό βασίζονται οι παπάδες και απαγορεύουν στις πιστές να φορούν παντελόνια στην εκκλησία και βάσει αυτού καταδικάζουν την ομοφυλοφιλία. (Το ίδιο πολύ σοβαρό βιβλίο απαγορεύει να τρώμε γαρίδες, καλαμάρια, στρείδια, επιτρέπει τους βιασμούς, την δουλεία κ.ά., αλλά ας μην το αναλύσουμε τώρα αυτό).
Βίοι Αγίων από τη μία, Λευιτικό από την άλλη. Ιδεολογική σύγκρουση; Ούτε κατά διάνοια. Όταν την συμφέρει, η Εκκλησία διαβάζει τα ιερά της βιβλία επιλεκτικά, τα μεταφράζει όπως της αρέσει, κάνει τα στραβά μάτια και τα βολεύει μια χαρά. Αυτό έκανε και με τις τρανς αγίες.
«Το έκαναν για να αφιερωθούν στον Θεό», ισχυρίζεται. Να αφιερωθούν στον Θεό παραβαίνοντας μια σημαντική απαγόρευση που ο ίδιος είχε θέσει; Ακόμη πιο παράξενο είναι ότι την παρέβαιναν επί δεκαετίες κατ’ εξακολούθησιν, καθώς υπήρχαν αμέτρητα γυναικεία μοναστήρια στα οποία θα μπορούσαν να είχαν μονάσει χωρίς προβλήματα και χωρίς να κοροϊδεύουν κανέναν.
«Το έκαναν για να σώσουν τη ζωή τους» ξαναλέει η Εκκλησία. Να σωθούν από ποιον; Δεδομένου ότι ο μοναχισμός αναπτύχθηκε μετά τη νομιμοποίηση του χριστιανισμού (313 μ.Χ. διάταγμα Μεδιολάνων) οι ειδωλολάτρες δεν απειλούσαν την ζωή κανενός. Αντιθέτως βρίσκονταν αυτοί υπό τρομερό διωγμό.
«Το έκαναν κάτω από πίεση». Ενδεχομένως στην αρχή, αλλά αυτές έμειναν ντυμένες άντρες σε όλη τους τη ζωή. Πόση πίεση πια;
Το κωμικοτραγικό είναι ότι μερικές τρανς αγίες είχαν ζηλευτή εξέλιξη και έγιναν «ηγούμενοι» στα μοναστήρια τους εν αγνοία φυσικά των μοναχών οι οποίοι ανακάλυψαν, σκανδαλισμένοι μπορούμε να υποθέσουμε, την πραγματική τους ταυτότητα μόνον μετά θάνατον. Μπορεί να φανταστεί κανείς την σκηνή όπου ο «ηγούμενος» εξομολογούσε υποχρεωτικά τους μοναχούς για τα αμαρτήματα της σάρκας; Ή τη σκηνή του σαβανώματος του νεκρού «ηγούμενου»; Αλλά από τότε η καριέρα απαιτούσε θυσίες. Η Εκκλησία εκτίμησε το ότι οι μοναχές αυτές παρά το γυναικείο σώμα (κουσούρι) είχαν «ψυχές ανδρών» (προτέρημα) και τους έδωσε τον επίζηλο τίτλο της αγίας. Το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου δεν είχε εφευρεθεί ακόμη, διαφορετικά θα το είχαν πάρει και αυτό με μεγάλη επιτυχία.

Για να ξέρετε πότε να γιορτάσετε ευφρόσυνα την αγαπημένη σας τρανς αγία, επισυνάπτουμε έναν πλήρη κατάλογο από το εορτολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Διαλέγοντας από αυτόν το καλλιτεχνικό σας ψευδώνυμο εξασφαλίζετε την αμέριστη ευλογία της αντίστοιχης αγίας.

Σημείωση

Προφανώς, η χρήση σύγχρονων όρων όπως τρανσέξουαλ για να αναφερθούμε σε μια παλαιότερη ιστορική εποχή είναι αναχρονιστική, καθώς περιγράφουν διαφορετικές κοινωνικές και ανθρωπολογικές πραγματικότητες. Τηρουμένων των αναλογιών, ωστόσο, μπορούν να γίνουν σημαντικοί παραλληλισμοί.

Βιβλιογραφία

Anson, J., "The Female Transvestite in Early Monasticism: the Origin and Development of a Motif", Viator 5 (1974), 1-32
Authors’ CollectiveHoly women of Byzantium. Ten Saint’s lives in English translation, editor Alice Mary Talbot, Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington D.C. 1996
Bennasser, Khalifa Abubakr: Gender and Sanctity in Early Byzantine Monasticism: A Study of the Phenomenon of Female Ascetics in Male Monastic Habit with a Translation of the Life of St. Matrona, [Rutgers Ph.D Dissertation 1984; UMI 8424085]
Delcourt, Marie: "Le complexe de Diane dans l'hagiographie chretienne", Revue de l'Histoire des Religions153 (January-March 1958), 1-33
Davis, Stephen J.:
Crossed Texts, Crossed Sex: Intertextuality and Gender in Early Christian Legends of Holy Women Disguised as Men, Journal of Early Christian Studies - Volume 10, Number 1, Spring 2002, pp. 1-36
Patlagean, Evelyne: "L'histoire de la femme deguise en moine et l'evolution de la saintete feminine a Byzance", Studi Medievali ser. 3 17 (1976), 597-625, repr. in Structure sociale, famille, chretiente a Byzance IVe-XIe siecle, (London: Variorum, 1981), XI
Comstock, David: Gay Theology Without Apology, (Cleveland, OH: The Pilgrim Press: 1993

Ιστοσελίδες

Μέγας Συναξαριστής
Catholic Encyclopaedia
Holy Trinity Orthodox Russian Church Calendar
Calendar of Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Saints
Πηγή : 10% 

Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

Στη Μύκονο για τον Πάνορμο


Ο Πάνορμος, σ' εμάς που αγαπάμε τη Μύκονο, προκαλεί μεγάλη λύπη τα τελευταία χρόνια. Στην Κίνηση Ενεργών Πολιτών αντιδράσαμε.
Ο επιχειρηματίας:
έχει ρίξει μπετό σε μια περιοχή περίπου 50 τμ πάνω στην άμμο, έχει περάσει καλώδια ρεύματος και σωλήνες νερού και δείχνει να ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο σε έναν χώρο δίπλα, πάλι στην άμμο.
'Έχουν βέβαια φύγει αμμόλοφοι κλπ. Και δεν μιλάμε για την όψη του παλιού μαγαζιού. Αυτό το πανί τύπου παραλλαγή (νέα μόδα) έχει ξεφτίσει και κρέμεται.

Ο προϊστάμενος την πολεοδομίας σήμερα μας ενημέρωσε ότι  ζήτησε εγγράφως την διακοπή των οικοδομικών  εργασιών και τώρα θα πρέπει να ενεργήσει η αστυνομία.
Το θέμα δεν είναι πώς θα τους σταματήσουμε.
Το θέμα είναι να αποκατασταθεί άμεσα η ζημιά.
Εκεί θέλει αγώνα!






 ____________________

Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2016

Αγγελος Μαστοράκης RIP


ΚΗΔΕΙΑ ΣΤΟ ΣΧΙΣΤΟ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ 
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12 ΦΕΡΟΥΑΡΙΟΥ 15.00
Η ΚΗΔΕΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Ο Άγγελος με την αγάπη για τα comics και την επιστημονική φαντασία ήταν παρών στο περιβάλλον των εφηβικών μου χρόνων με τη καθησυχαστική beatnik  γενειάδα και το χιούμορ του. Pop Eleven, Δεξαμενή, πιο πολύ Εξάρχεια και Jazz Rock του Μπαράκου.

Για πολλά χρόνια ήμασταν γείτονες στο Λυκαβηττό.
Σε μια περίοδο της ζωής μου που εγκυμονούσα ένα ισόβιο πόνο ανέβαινε δυό στενά πιο πάνω τα ατέλειωτα καλοκαιρινά μεσημέρια με μπύρες (για εκείνον και τον Κύριο Kastell) και ακούγαμε μουσική κουβεντιάζοντας για Λογοτεχνία και Ποίηση. Συναντιόμασταν στον Boris Vian και τον Richard Brautigan, χωριζόμασταν στον Raymond Chandler και είχε διαγνώσει ότι ζούσα κάπου εντός Fitzgerald πολύ πριν τον ανακαλύψω. 
 Σήμερα ταξιδεύει στο βαρκάκι που πήρε τον Bowie, κουρασμένος κι αυτός απ' τον καρκίνο μα όχι από τα χρόνια και τη ζωή.

Δεν αγαπούσε τα κοινωνικά δίκτυα αλλά, 
πριν την κοινωνική κηδεία που με συνέπεια επέλεξε,
εμείς σ' αυτά τον τιμούμε. 
Σας φέρνω εικόνες και λίγα λόγια φίλων, επικήδεια, εις μνήμην:


Όπως τον γνώρισα, με παλιούς φίλους (Νίκο και Γιάννη) έξω από το πρώτο Pop Eleven Free Shop, χαμηλά στη Σκουφά



Στο πρώτο Pop Eleven Free Shop, χαμηλά στη Σκουφά κι εδώ με Φαληρέα, Αρκούδη, Μεταξά...



μια ιστορία που μου είχε διηγηθεί κάποτε ο Αγγελος Μαστοράκης, ο αηαπημένος φίλος που συγχωρέθηκε σήμερα, και την είχα δημοσιεύσει στο ‪#‎Newpost‬. για το καλό κατευόδιο, με ένα χαμόγελο:
Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, συναντήθηκε με τα σινεμά η ταινία «Happy Day» του Παντελή Βούλγαρη. Ένα από τα χειρότερα φιλμ που έχω δει ποτέ, αλλά δεν είναι εκεί το θέμα μας. Το θέμα μας είναι ότι η ταινία συνοδευόταν από ένα συναρπαστικό σάουντρακ που έφερε την υπογραφή του Διονύση Σαββόπουλου. Όταν ο Σαββόπουλος έγραφε ακόμη μουσική και όχι σχολικά εγχειρίδια, αλλά ούτε εκεί είναι το θέμα μας. Το θέμα μας είναι ο Μιχάλης Μενιδιάτης!
Ο οποίος Μιχάλης Μενιδιάτης τραγουδούσε το άσμα «Η θητεία», ένα τραγούδι σε δρόμους λαϊκούς που περιλαμβανόταν στο σάουντρακ του «Happy Day». Μια τραγουδάρα ολκής για να είμαι πιο ακριβής, ένα ακαριαίο όσο και απρόσμενο σουξέ της εποχής. Τόσο επιτυχημένο που απαιτούσαν άπαντες να το ακούσουν στις κατά καιρούς συναυλίες του Σαββόπουλου. Όπως εκείνη τη συναυλία την κομματική που είχε οργανώσει το ΚΚΕ εσωτερικού και είχε καλέσει τον Νιόνιο να τραγουδήσει και είχε πει «ναι» αυτός και είχε υποσχεθεί ότι θα έφερνε μαζί του τον Μενιδιάτη. Και τον έφερε, όντως, αλλά με το μπήκε ο τραγουδιστής στην αίθουσα κόντεψε να του έρθει κόλπος!
Τι είχε συμβεί; Είδε τις σημαίες με τα σφυροδρέπανα να κυματίζουν πλάι στις ελληνικές (ΚΚΕ εσωτερικού γαρ…) και τα έπαιξε ο δόλιος. Διότι η οικογένεια Μενιδιάτη ήταν γνωστή για το εθνικόφρον παρελθόν και πεντιγκρί της και αυτά τα πράγματα την αναστάτωναν σφόδρα.Οπότε έκανε μεταβολή και το ‘κοψε στο κοντό να φύγει και τα κάνανε πάνω τους οι διοργανωτές. Διότι την είχαν διαφημίσει τη συμμετοχή του, διότι είχαν μαζέψει ένα σωρό κόσμο, διότι θα ρεζιλεύονταν. Κι έτρεξαν αμέσως στον φίλο μου τον Άγγελο, που έκανε την ηχοληψία κι ήταν της πιάτσας και κατείχε πέντε πράγματα παραπάνω από το πώς σκέπτονταν η νύχτα και οι λειτουργοί της και τον παρακάλεσαν να σώσει την κατάσταση.
Τι να κάνει κι αυτός, πήγε, τον έπιασε τον Μενιδιάτη στην πόρτα. Κι ακολούθησε διάλογος:
Άγγελος: Τι συμβαίνει κύριε Μιχάλη, πού πάτε;
Μενιδιάτης: Πού να πάω, δεν τα βλέπεις όλα αυτά εδώ πέρα με τα κουμμούνια;
Άγγελος: Σιγά τα κουμμούνια, παραμύθι είναι. Όλα για το μπερντέ γίνονται.
Μενιδιάτης: Πες το ρε παιδάκι μου κι ανησύχησα!
Και επέστρεψε και τραγούδησε και σάρωσε κι έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.



Περιοδικό «9», υπεύθυνος έκδοσης: Άγγελος Μαστοράκης


Ένα αντίο (κι ενα δημόσιο "ευχαριστώ") στον Άγγελο Μαστοράκη, τον άνθρωπο που όσο πολύ λίγοι προώθησε την υπόθεση των ελληνικών κόμικς σ' ένα μεγάλο κοινό μέσω του ενθέτου "9".
Σε αυτά που έγραψαν ήδη ο Christos Xanthakis και ο Spiros Derveniotis για το θάνατο του Άγγελου Μαστοράκη θα ήθελα να προσθέσω ότι από την δημιουργική του τρέλα εκτός από τα κόμικς και την επιστημονική φαντασία "σκάφτηκαν" κι άλλοι τομείς της κοινωνίας μας και του πολιτισμού της. ‬
‪Ο Άγγελος υπήρξε μουσικός και ηχολήπτης σε μια εποχή που οι κονσόλες ήταν θηρία ανήμερα, τραβήχτηκε με τον ελληνικό κινηματογράφο, συμμετείχε και εξέδωσε εναλλακτικό τύπο, μετέφρασε βιβλία και ταινίες, ίδρυσε το Φεστιβάλ SFF-Rated κι έμπλεξε με ένα σωρό άλλες δραστηριότητες που ούτε καν γνωρίζω. ‬
‪Πάνω από όλα όμως ήταν ένας άνθρωπος που άλλαζε τους ανθρώπους γύρω του μέσα από την προσωπική επαφή. Και όντας ένας από αυτούς που ειλικρινά ευεργετήθηκαν από αυτή τη σχέση ζωής μαζί του θέλω σήμερα να τον ευχαριστήσω, χωρίς να μπορώ ακόμα να τον αποχαιρετήσω. ‬
‪Αφήνει μια Τρύπα στην καρδιά πολλών ανθρώπων...‬

Άγγελος Μαστοράκης

Έφυγε σήμερα από κοντά μας ο Άγγελος, η κηδεία του θα γίνει την Παρασκευή στις τρεις στο νεκροταφείο Σχιστού.

O Άγγελος Μαστοράκης στο 6ο Φεστιβάλ ΕΦ Ερμούπολης, 2012 (φωτ. Ν.Α.)
O Άγγελος Μαστοράκης στο 6ο Φεστιβάλ ΕΦ Ερμούπολης, 2012 (φωτ. Ν.Α.)

Ο Άγγελος Μαστοράκης υπήρξε υπεύθυνος έκδοσης του περιοδικού 9 ενώ παλιότερα είχε εκδώσει το περιοδικό Nova (1978 και 1993-1994, σε δύο διακριτές περιόδους).

Είναι ιδρυτικό μέλος Αθηναϊκής Λέσχης Επιστημονικής Φαντασίας. Έχει υπηρετήσει πρόεδρος του ΔΣ της για τέσσερις θητείες και αντιπρόεδρος δύο ακόμα.

Από τον Ιούνιο του 2000 ως τον ίδιο μήνα του 2010 που το περιοδικό διέκοψε την κυκλοφορία του, ο Άγγελος Μαστοράκης υπήρξε υπεύθυνος έκδοσης του ένθετου 9 της Ελευθεροτυπίας. Σε κάθε τεύχος του περιοδικού (με λίγες εξαιρέσεις) συμπεριλαμβανόταν ένα διήγημα επιστημονικής φαντασίας από τη μοντέρνα διεθνή και ελληνική σκηνή. Έτσι το αναγνωστικό κοινό εξοικειώθηκε με συγγραφείς και τάσεις της σύγχρονης επιστημονικής φαντασίας ενώ πολλοί νέοι έλληνες συγγραφείς είχαν για πρώτη φορά τη δυνατότητα να αναδείξουν τη δουλειά τους σε ένα μέσο ευρείας κυκλοφορίας. Συνολικά ο Μαστοράκης έκανε αποδεκτά και δημοσίευσε 123 διηγήματα 38 ελλήνων συγγραφέων. Το περιοδικό δημοσίευε επίσης συχνά κόμικς επιστημονικής φαντασίας, κυρίως γνωστών ξένων δημιουργών αλλά και πολλών ελλήνων, μικρότερης συνήθως έκτασης.

Ο Μαστοράκης εξήγησε, μιλώντας στην εφημερίδα Πυξίδα, ότι ο διακριτικός προσανατολισμός του περιοδικού προς την επιστημονική φαντασία οφείλεται στην «προσωπική του τρέλα»: «Επειδή αγαπώ την Επιστημονική Φαντασία έχω πάντοτε ένα 16σέλιδο στη μέση του 9 (...) ένα άλμπουμ το οποίο ολοκληρώνεται σε 3 ή 4 συνέχειες. Εκεί θα παρατήρησες ότι οι περισσότερες ιστορίες είναι επιστημονικής φαντασίας. Αυτή είναι η προσωπική μου τρέλα. Αν το έκανε κάποιος άλλος, που θα του άρεσε πάρα πολύ το αστυνομικό, ίσως να είχε αποφασίσει ότι στο κέντρο θα έβαζε αστυνομικές ιστορίες, που μπορεί να βρεις εξίσου πάρα πολύ καλές».

Για την επιστημονική φαντασία συμπλήρωσε, στην ίδια συνέντευξη: «(...)νομίζω ότι η επιστημονική φαντασία είναι η σύγχρονη λογοτεχνία. Ίσως είναι λίγο υπερβολικό αυτό που λέω, αλλά εγώ αυτό πιστεύω. Νομίζω ότι είναι η μοναδική λογοτεχνία που μπορεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος, του πράγματος αυτού που έρχεται. Τέλος πάντων επειδή αγαπώ την επιστημονική φαντασία ας ελπίσουμε ότι όσοι άνθρωποι γράφουν εφ, κάποια στιγμή θα ‘ρθουν σε επαφή μαζί μου για να τους δημοσιεύσω. Εγώ είμαι φανατικός λάτρης της εφ και προσπαθώ μέσα από το 9 να βοηθήσω στην διάδοση της». Και αλλού: «(Πρέπει) να γίνει επιτέλους κατανοητό πως η επιστημονική φαντασία είναι το μοναδικό λογοτεχνικό είδος που παρακολουθεί βήμα βήμα την εξαίσια και ταυτόχρονα αγωνιώδη πορεία της ανθρωπότητας προς το μέλλον, τη μεγαλειώδη και συνάμα τραγική περιπέτεια του Ανθρώπου» (9,τ. 72, 2001).

Ο Μαστοράκης επιμελήθηκε και προλόγισε την ανθολογία 9ΕΦ (έκδοση Χ.Κ. Τεγόπουλος, 2004) με διηγήματα επιστημονικής φαντασίας που είχαν δημοσιευθεί πρωτύτερα στο 9. Προλόγισε επίσης την ανθολογία της ΑΛΕΦ ΕΦΦάνταστες ιστορίες, με διηγήματα επιλεγμένα από τα λογοτεχνικά εργαστήρια της Λέσχης.

Συμμετείχε με την ανακοίνωση «Το έπος των Μεταβαρόνων: τρεις βασικοί άξονες της διήγησης και η δυναμική τους» στο 3ο συνέδριο κόμικς της Μυτιλήνης. Η ανακοίνωση συμπεριλήφθηκε στον τόμο με τα πρακτικά του συνεδρίου, Θέα από ψηλά (εκδ. Ηλίβατον, 2010).
________________________________________________






Ilan Solomon 
2019 Τρία χρόνια μετά. Στην ΑΥΓΗ της Κυριακής. Γράφει ο Ιλάν.
«Ο Άγγελος πέθανε με μοναδική του περιουσία τα βιβλία του, τους δίσκους του και τις όμορφες στιγμές που είχε περάσει με τα φιλαράκια. Απέραντη θλίψη και να πα' να γαμηθούν όλα». (Χρήστος Ξανθάκης) 
O Άγγελος των κόμικς, του ροκ και της επιστημονικής φαντασίας. Ο δικός μας Άγγελος Μαστοράκης (1949 - 10 Φεβρουαρίου 2016)
- Κατεβαίνω βιαστικά τα σκαλιά του Pop Eleven της Σκουφά, του δισκάδικου των αδελφών Φαληρέα. «Έφτασε!» μου γνέφει με νόημα από το ταμείο ο Άγγελος με τη μακριά γενειάδα, τα στρογγυλά γυαλιά και τα φουντωτά μαλλιά, δευτεροετής της Νομικής θυμάμαι ήταν. Συνεχίζω την περιήγηση ανάμεσα στα ράφια με τα βινύλια όταν βλέπω να κατεβαίνει φουριόζος ο Παύλος.
Βλέπει στον πάγκο του ταμείου να με περιμένει το USA Union άλμπουμ του John Mayall. «Α! τον έφερες!» αναφωνεί ενθουσιασμένος. «Είναι του κυρίου» του κόβει τη φόρα ο Άγγελος. Βλέπετε ο «κύριος» παρά τη μόδα της εποχής με τα αμπέχωνα και τα στρατιωτικά σακίδια, φορούσε το μπεζ σταυρωτό μπλέιζερ σακάκι του, τρόπαιο παλιότερων ευρωπαϊκών περιπετειών. Με τον Άγγελο μείναμε φίλοι μέχρι τη στιγμή που μας άφησε χτυπημένος απ' τον καρκίνο στις 10 του Φλεβάρη του 2016 κι εμένα μου λείπουν ακόμα εκείνα τα ήρεμα Σαββατομεσήμερα μας, με τα ρολά κατεβασμένα, στο μαγαζί της Κολοκοτρώνη.
Ο Άγγελος γεννήθηκε στη Νίκαια. Φορούσε γυαλιά από παιδί λόγω του έντονου στραβισμού του. Κάπνιζε από 14 ετών και στα 15 πια τραγουδούσε με μια βαθιά ''νέγρικη'' φωνή - κρυφά από τους δικούς του - Animals, Beatles και Rolling Stones με το πρώτο του συγκρότημα, τους "Clouds". Ναυτικός από το Ηράκλειο ο πατέρας του, έλειπε για χρόνια. Από τη Λευκάδα η μάνα του η κυρά-Θοδώρα, μεγάλωσε άξια τα δυο της παιδιά, τον Άγγελο και τον Λευτέρη. Και μετά, ο Άγγελος έφυγε από το σπίτι, άφησε μακριά μαλλιά, έγινε φοιτητής της Νομικής και μουσικός. Έπαιζε φυσαρμόνικα, έγινε ηχολήπτης του Σαββόπουλου, βρέθηκε πίσω από τους Socrates, τα Μπουρμπούλια, τον Παύλο Σιδηρόπουλο, τον Εξαδάκτυλο και τον Δημήτρη Πουλικάκο, έκανε παραγωγές σε δίσκους, έπαιξε σε ταινίες, έγινε εκδότης περιοδικών κόμικς και επιστημονικής φαντασίας.
Ο Άγγελος διάβασε χιλιάδες βιβλία, τη μόνη του περιουσία μαζί με τους δίσκους του. Οι γνώσεις του εκτείνονταν σε πολλά, απίστευτα θέματα, αλλά δεν του άρεσε να τις επιδεικνύει. Σε άκουγε πάντα με προσοχή κι έπρεπε να περάσει ώρα πολλή για να αποφασίσει να μιλήσει.
Μια φωτεινή μορφή των παλαιών Εξαρχείων
Ο Άγγελος ήταν από μικρός ανακατεμένος με τη ροκ σκηνή της εποχής του. Συμμετείχε σε δίσκους και συναυλίες άλλων και για πολλά χρόνια ήταν ηχολήπτης των δίσκων τους. Ήταν εξαιρετικός αν και όχι συστηματικός μεταφραστής στίχων και ποιημάτων. Προσπαθούσε να διατηρήσει την πλαστικότητα, αυτό το κελάρυσμα που χαρακτηρίζει μια γλώσσα με τόσα πολλά φωνήεντα όσο η Ελληνική.
Κι όμως, το στίγμα του το άφησε κυρίως στα κόμικς, που η γλώσσα τους είναι κοφτή και τα τοπία τους σκοτεινά. Η «Βαβέλ» της Νίκης Tzouda και το αδελφό «Παρά Πέντε» ήταν οι φωτισμένοι πρόδρομοι των κόμικς στην Ελλάδα, απευθύνονταν όμως σε λίγους και ενημερωμένους πιστούς μέχρι που εμφανίστηκε αυτός και τα κόμικς έγιναν κομμάτι της πολιτιστικής ταυτότητας των νέων σε όλη την Ελλάδα με το «9» - δημιούργημα και πάθος του - που σαν βδομαδιάτικο ένθετο στην ''Ελευθεροτυπία'' μπήκε σε εκατομμύρια ελληνικά σπίτια.
Η «προσωπική του τρέλα»
Και ξαφνικά, μέσα από το «9», δεκάδες νέοι Έλληνες συγγραφείς της Επιστημονικής Φαντασίας - το άλλο πάθος του, η «προσωπική του τρέλα» - διαβάζονταν από δεκάδες χιλιάδες μάτια. Αυτό μπορεί να μην τους έκανε διάσημους ή πλούσιους, αλλά για πολλά χρόνια, πενήντα φορές το χρόνο, χιλιάδες Έλληνες συναντούσαν την σύγχρονη Επιστημονική Φαντασία, πέραν των διαστημικών γουέστερν που συνήθως έβλεπαν στην τηλεόραση και το σινεμά. «... η επιστημονική φαντασία είναι το μοναδικό λογοτεχνικό είδος που παρακολουθεί βήμα-βήμα την εξαίσια και συνάμα αγωνιώδη πορεία της ανθρωπότητας προς το μέλλον, τη μεγαλειώδη και συνάμα τραγική περιπέτεια του Ανθρώπου» έλεγε. 
Και ο κολλητός του, ο Χρήστος Ξανθάκης του «9» και της Ελευθεροτυπίας έγραφε πέρσι:
«Σαν σήμερα πριν από δύο χρόνια ακριβώς έχασα έναν πολύ δικό μου πρόσωπο, τον Άγγελο Μαστοράκη. Τον πήρε ο καρκίνος του πνεύμονα, κάτι μάλλον κατανοητό μιας και κάπνιζε έξι πακέτα την ημέρα, μπορεί και επτά. Ο Άγγελος ήταν από αυτούς τους καθοριστικούς τύπους που σου στέλνει η ζωή για να σε κάνει άνθρωπο, για να σε διδάξει κάποια πράγματα που δεν γνωρίζεις, για να σε βοηθήσει να ξεφορτωθείς κάποια άλλα, για να σε υποψιάσει, για να σε αναστατώσει, για να σε ωριμάσει, για να σε βάλει στο κόλπο μιας ανώτερης συνείδησης που δεν υποκύπτει σε κανέναν μαλάκα και σε καμία μαλακία.

Αυτό ήταν για μένα, αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Δίχως τον Άγγελο δεν θα υπήρχε σκηνή της επιστημονικής φαντασίας στην Ελλάδα, δίχως τον Άγγελο και τη Νίκη Τζούδα βεβαίως, δεν θα υπήρχε σκηνή των κόμικς στην Ελλάδα. Και κάποιες άλλες ιστορίες δεν θα είχαν συμβεί, τις οποίες όμως δεν μπορούμε να τις μοιραστούμε μαζί σας όσοι τις ζήσαμε, γιατί κάποιες ιστορίες, καλό είναι να παραμένουν πριβέ. Με δυο λόγια: ο Άγγελος Μαστοράκης ήταν η φωτεινότερη μορφή των παλαιών Εξαρχείων, με την τρέλα τους και τη γκρίνια τους, το χαβαλέ τους και το κλάμα τους, την αγωνία τους και την παράνοια τους, την ανεμελιά τους και τις πάσης φύσεως εκρήξεις τους. Με το ανεπανάληπτο μεγαλείο τους επίσης, που μπορούσαν να το κατανοήσουν μόνο όσοι και όσες είχαν κατά καιρούς περπατήσει στα κάρβουνα, ή στα καρφιά. Αυτά για το φιλαράκι μου και ευχαριστώ για την υπομονή σας. Δεν θα ξαναδούμε άλλον σαν κι αυτόν».